Monday 30 April 2012

Cent and dream


Apa khabar semua? Harap sihat-sihat aje la ek..
Hari nie aien nak share satu pepatah jew…yang berbunyi :-
The poor man is not he who is without a cent, but he who is without a dream.
Awak semua faham tak apa maksudnye? Seperti post aien yang lepas, ada satu post yang bertajuk “Angan-angan Tak Perlu Di Bayar”. Di sini..untuk post kali ni, aien nak bercerita pasal cent and dream.
Apa pulak la kan kaitan duit ngan mimpi a.k.a angan-angan.. But..this is in my opinion, aien tak tahu la kalau pendapat sesetengah pembaca blog aien nie tak sama ngan aien. Sorry to say.. hehe.. But, you all bleyh komen or tinggal jejak korang dengan something comment yang positive. That I can take it to prove my writing here . Tak salah kan… and InsyaAllah aien akan ambil pendapat korang semua sebagai pendorong untuk aien terus mencoretkan post di sini.
What about cent? Huh ! Ramai yang berpendapat, tak de duit xbleyh hidup..kan? Memang tak di nafikan..dunia sekarang memang mementingkan duit. Tak de duit sume benda xleyh jalan. Duit dah menjadi keperluan dan juga kemahuan bagi kita sekarang. Tapi mencari duit biarlah dari sumber yang halal. Ingat ek..You are what you eat. So..sesusah mana pun kita, biarlah pekerjaan kita itu mendapat keredhaan Allah. Tidak mengapa susah di dunia..kita bleyh lagi berusaha. Tapi jangan sengsara di akhirat kelak. Andai air usaha itu bisa kita teguk, teguklah sehingga ia kering  dan basahan tawakkal bakal mendingin di ruang tekak.
              And….dream? Hmm…duk cakap-cakap pasal duit..tetibe terkeluar pulak da sal dream kan? Oke..let’s me explain..but before that aien nak tanya,sebelum kita buat sesuatu,kita pernah berangan or terfikir nak buat something tu or main terjah je? I’m sure…mesti pernah terlintas dalam kepala korang untuk buat something tu kan? Tapi..angan-angan tak kan tercapai kalau kita tak berusaha. Biar mimpi sampai ke bintang..ke bulan…asalkan usaha setinggi gunung..sedalam lautan.
Mudah untuk kita berangan,tetapi sukar untuk kita menggenggam angan-angan menjadi kenyataan jika tiada usaha. Dan..susah untuk mencapai apa yang diangan-angankan,tetapi tidak mustahil untuk menggapainya. Tidak mengapa jika kita hanya ada a cent in a pocket,but make sure our mind is not empty with dream. But not just a dream..try to make it real.
Shoot for the moon,
Even if you miss,
You will land among the stars.

No comments:

Post a Comment