Monday 19 September 2011

Mengapa ada suka dan duka?...

Dalam hidup kita, bermacam rentak kita ekori... Ibarat sebuah alunan muzik...sentiasa kita mengalunkan dengan penuh berhati-hati... Supaya pendengar menyukainya. Hidup juga begitu...sentiasa kita ingin melakukan yang terbaik. Tetapi, ketentuan Illahi....siapa yang mampu menduga. Apa yang Dia tentukan, adalah yang terbaek untuk kita. Walaupun terkadang, kita terjatuh, terduduk hingga tidak mampu lagi untuk berdiri dan terus melangkah.
Aku juga begitu. Saat aku suka..gembira.. Terasa nikmatnya kehidupan.. Tetapi, apabila datang ujian yang aku rasa tidak mampu untuk melaluinya. Aku terasa hidup ini kosong. Tidak bermakna. Tiada keadilan. Walhal, Allah tidak akan memberi cubaan kepada seseorang hambaNya jika mereka tidak mampu menempuhinya.
Kini, aku semakin dewasa. Semakin mengerti erti sebenar kehidupan.
Yang bukan hanya wujud gelak tawa..malahan kesedihan dan airmata.. Untuk kita lebih menyedari..kita hanya lah menumpang di dunia yang fana ini..

No comments:

Post a Comment